نشریه امریکای تایم

 

نشریه امریکای تایم
امیدی برای شاه ایران باقی نمانده
هفته نامه آمریکای ((تایم))در آخرین شماره خود که دیروز به تهران رسید گزارش اصلی خود را به بحران ایران اخصاص داده وتحت عنوان شاه مصالحه میکند مطلب مبسوطی پیرامون تحولات اوضاع ایران انتشار داده است .
تایم می نویسد:پادشاهی ایران که روزی مملکتی بود آسوده وسرفرازبظاهر به نقطه ای رسیده که امیدی برای محمد رضا شاه پهلوی باقی نمانده است.خیابان های پایتخت ایران شاهد درگیری های خشونت آمیزتظاهر کنندگان و ماموران انتظامی است  تنها یک روز اجساد بیش از 20 تن روی سنگفرش خیابان ها افتاده بود هزاران زخمی که توسط سربازان مجروح شده بودند به بیمارستان های مختلف حمل شدند اعتصاب های فلج کننده صنایع نفت ایران را از کار و فعالیت باز داشته ودر حالیکه بانک ها ، مدارس ، دانشگاه ها و مغازه ها وفروشگاهها تعطیل گردیده خدمات اتوبوسرانی عمومی بکلی متوقف گردیده است. هواپیمایی ملی ایران (هما)به سبب اعتصاب کارکنان وخلبانان ناگزیر شده کلیه پروازهای خود رالغوکند بدین ترتیب ایران بزانودرآمده وبیم آن میرود که متلاشی شود واز هم بگسلد.
کوشش های شاه که قبلابه عمل آمده بود بجائی نرسید واو ناگزیر گردید که امتیازهای بیشتری رابه مخالفان خود بدهد.بااین حال معلوم نیست که این سیاست موفق خواهد شد یاخیر ،ولی شاه اینک وقت کمی دراختیار دارد.
پس از ساعت ها مذاکره شاه قبول کرد که یکی ازانتقادکنندگان خود را برای تشکیل کابینه ی جدید دعوت به کار کند ومردی که برای این مسئولیت برگزیده شدشاپور بخیار 62 ساله است که یکی از رهبران برجسته جبهه ملی یعنی مهم ترین گروه سیاسی مخالف شاه است ،ولی درعین حال بختیار نیز ناگزیربه قبول مصالحه شده است .
درتکذ یب شایعاتی مبنی براینکه این اولین مرحله درراه استعفای شاه است. یکی از نزدیکان او گفت:مساله استعفایا برکناری شاه اصلامطرح نیست ،بلکه اوتصمیم گرفته است که قانون اساسی به مورد اجرا گذارده شود.
البته پس از ماهها خشونت مخالفین شاه موضوع سرسخت تری رادرپیش گرفته اند وباید گفت که این تصمیم شاه درمورد اجرای کامل قانون اساسی کمی دیراتخاذ شده است.
شاه برای اینکه مخالفان خود راراضی کند، اعلام کرد که پس از تشکیل دولت غیرنظامی برای تعطیطات همراه خانواده خود کشور راترک خواهد کرد که البته این رانیز می توان یکی دیگر از امتیازهائی که شاه داده است تلقی کرد چون قبلا هر گونه پیشنهاد حتی برای ((غیبت کوتاه مدت))را به شدت رد کرده بود.این اعلام درعین حال منتقدین شاه را راضی نکرده ،چون هنوز معلوم نیست که شاه به قول خود وفا خواهد کرد یاخیر. مخالفان اطمینان دارند که شاه بخوبی می داند که بازگشت اوبه ایران امکان پذیرنخواهد بود.
درهفته ای که گذشت سراسر ایران یک پارچه خشونت بود که از کشته شدن یک استاددانشکده پلی تکنیک سرچشمه گرفت . بیش از 7هزارنفردر جنازه این استاد شرکت کردند تشییع کنندگان هدف رگبار سربازانی قرار گرفتندکه توسط آمریکائیها تربیت شده اند . این خشونت بتدریج به شهرهای دیگر توسعه یافت وشعارهایی تند در خیابانها ی شهرهای اصفهان ،تبریز،زنجان وکرمان طنین افکند.درتهران دانشجویان ،دانش آموزان ومعلمان واستادان تصمیم دولت نظامی رادایر براین که مدارس باز شوند تحریم کردند وخیلی زود تظاهرات شکل مخالفت شدید با آمریکا به خود گرفت . درحمله این که به سفارت آمریکاصورت گرفت گاردهای آمریکایی به طرف تظاهرکنندگان گاز اشک آورپرتاب کردند. دولت آمریکا ناو هواپیما برکنستلیشن راازفیلی پین به سنگاپورفرستادتادر صورت لزوم برای محافظت از30 هزارتن اتباع آمریکایی مقیم ایران راهی ابهای  خلیج فارس بشود.
وضع ابهام آمیزایران موجب شد که شایعات زیادی درکشور برسرزبانها افتد از جمله این که هواپیماهای نیروی هوایی ایران قریه ای درمرز افغانستان را بمباران کردند و هواپیمایی در فزودگاه مهرآباد در حالت آماده باش است تاشاه رادر اسرع وقت از ایران خارج سازد. شایعه دیگر این بود که ازقول بختیار نخست وزیر توسط خبرگزاری رسمی ایران گفته  شد که شاه برای کناره گیری آماده شده است البته این شایعه که درسراسر جهان پخش شده بود بعدا تکذیب شد. بعضی از اعضای خاندان سلطنتی هفته پیش تهران راترک کرده و بوسیله یک هواپیمای 747وارد لوس انجس شدند .دراین هواپیما مادر شاه نیزبود.
 

 

       تنظیم وتفسیر ونگارش: رضامعصومی
        روزنامه اطلاعات 20دی ماه 1357
 
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : | | نویسنده : رضـــــا مـــعـــصـــومــی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پیروان
  • تراکتور دوسلاری
  • داده پردازی سیناد
  • بازار سی صد و سیزده